Instytut Badawczy nad Maszynami z Silnikami Spalinowymi bliżej zbadał czynniki wpływające na starzenie się oleju i zużycie silników benzynowych i diesla.
Inżynierowie zwrócili szczególną uwagę na pewien rodzaj zanieczyszczeń, o którym rzadko się wspomina: wnikanie tzw. blow-by-gazów w olej ma ogromny wpływ na właściwości zużycia. Wdmuchiwane w kompresji w silniku spalinowym od cylindrów, po pierścienie tłoków aż do skrzyni korbowej tzw. blow-by gazy, zawierają olej, paliwo i wodę. Przede wszystkim woda razem z niespaloną siarką i tlenkiem azotu wchodzi w reakcje chemiczne. Dlatego w oleju silnikowym stwierdza się obecność kwasów siarkowego oraz azotowego.
Te wysoce korozyjne kwasy przedostają się do materiału smarnego, przyspieszają proces starzenia się oleju, niszczenia dodatków w oleju lub bezpośrednio niszczą powierzchnie metalowe. Jeśli olej jest gorący, paliwo z oleju w silnikach ulatnia się, a to powoduje szkody kawitacyjne. Oznacza to nic innego, jak szybsze parowanie paliwa w pewnych miejscach i powstawanie przez to mikroskopijnych otworów powierzchniowych. Niszczący wpływ blow-by-gazów jest tym bardziej szkodliwy, im niższa jest temperatura silnika. :?
W procesie rozwoju nowego modelu silnika producenci samochodów i dostawcy na wyposażenie fabryczne dokładnie badają te wpływy. Okresy wymiany oleju, jaki poleca producent dla swojego samochodu, służy możliwie jak najlepszej ochronie przed zużyciem. Oznacza to dłuższą trwałość silnika, a co za tym idzie długotrwałe utrzymanie wartości samochodu.
Czy trzeba jeszcze coś w tym temacie dodawać :?:
Inżynierowie zwrócili szczególną uwagę na pewien rodzaj zanieczyszczeń, o którym rzadko się wspomina: wnikanie tzw. blow-by-gazów w olej ma ogromny wpływ na właściwości zużycia. Wdmuchiwane w kompresji w silniku spalinowym od cylindrów, po pierścienie tłoków aż do skrzyni korbowej tzw. blow-by gazy, zawierają olej, paliwo i wodę. Przede wszystkim woda razem z niespaloną siarką i tlenkiem azotu wchodzi w reakcje chemiczne. Dlatego w oleju silnikowym stwierdza się obecność kwasów siarkowego oraz azotowego.
Te wysoce korozyjne kwasy przedostają się do materiału smarnego, przyspieszają proces starzenia się oleju, niszczenia dodatków w oleju lub bezpośrednio niszczą powierzchnie metalowe. Jeśli olej jest gorący, paliwo z oleju w silnikach ulatnia się, a to powoduje szkody kawitacyjne. Oznacza to nic innego, jak szybsze parowanie paliwa w pewnych miejscach i powstawanie przez to mikroskopijnych otworów powierzchniowych. Niszczący wpływ blow-by-gazów jest tym bardziej szkodliwy, im niższa jest temperatura silnika. :?
W procesie rozwoju nowego modelu silnika producenci samochodów i dostawcy na wyposażenie fabryczne dokładnie badają te wpływy. Okresy wymiany oleju, jaki poleca producent dla swojego samochodu, służy możliwie jak najlepszej ochronie przed zużyciem. Oznacza to dłuższą trwałość silnika, a co za tym idzie długotrwałe utrzymanie wartości samochodu.
Czy trzeba jeszcze coś w tym temacie dodawać :?:
Komentarz